Is het toegestaan om een schuurtje of houten blokhut te bouwen op de erfgrens?

Wij willen een Schuurtje of Houtenblokhut bouwen op de erfgrens is dit toegestaan?
En hoe zit het met de afvoer van regenwater via een dakgoot mag deze boven de grond van het aangrenzend perceel hangen?
Is dit landelijk geregeld of verschillen de voorwaarde per gemeente?

een week geleden
in: Wetgeving
4.9K
ronron1212
een week geleden
Dakgotenmoet je soms schoonmaken en boven het terrein van je buren is dat lastig
tinus1969
een week geleden
Wat vinden je buren van dit plan? Los van wat er precies mag, als je buren er tegen zijn en/of er last van hebben, levert het altijd gedoe op: Ook al heb je gelijk, je krijgt het niet meteen.
Inekez1
een week geleden
In principe mag je bouwen tot de erfgrens. Als je buren mee willen werken, kun je ook bouwen OP de erfgrens. Die muur wordt dan wel mandelig, dus de buren mogen aan hun kant zelf bepalen wat ze ermee doen. Waterafvoer dien je op je eigen erf te regelen. Dakgoot dus boven je eigen grond en bij voorkeur ook zodanig dat je niet bij de buren in de tuin hoeft om de goot schoon te maken. Bouwen tot de erfgrens is dus makkelijker met een plat dak, waarvan de afvoer op je eigen grond uitkomt. Er zijn landelijke regels en ook gemeentelijke regels. Aan beide moet je voldoen. Op de website van je gemeente moet je hierover meer kunnen vinden.
Inekez1
een week geleden
NB. Heb je ook al andere bouwwerken (aanbouw, uitbouw, carport, etc) op je perceel, controleer dan ook vooraf hoeveel vierkante meter van je grond je in totaal mag bebouwen. Dat verschilt per gemeente. Er zijn situaties waar je maximaal 20 procent van je tuin mag bebouwen. Bestaande bouwwerken, dat is alle behalve de oorspronkelijke woning, tellen mee in die 20 procent. TIP: in sommige gemeente kun je een mooie subsidie krijgen als je je tuin vergroent. Een plat dak op je nieuwe schuurtje met leuke sedumplantjes heb je dan zo terugverdiend.

Antwoorden (1)

Zodra je OP de erfgrens gaat bouwen, heb je (liefst schriftelijke) toestemming nodig van je buren. Een dakgoot mag in principe niet boven de grond van de buren hangen, maar hierop zijn blijkbaar diverse uitzonderingen.
tinus1969
een week geleden